Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

Op deze pagina vindt u informatie over de elektronische identiteitskaart en de Kids-ID.

  1. Laatst bijgewerkt op

Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering sinds midden 2021 de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten.

Sinds 21 juni 2021 moet u voor een elektronische identiteitskaart (e-ID) en/of ook uw kind voor de Kids-ID (als uw kind 6 jaar of ouder is) in persoon en op afspraak naar het uw beroepsconsulaat in Dublin komen om uw biometrische gegevens op te nemen.


Een eID aanvragen in Dublin

  1. Registreer u bij de Ambassade (indien dit nog niet het geval is)
  2. Vul het aanvraagformulier in en bezorg dit via e-mail of post aan de Ambassade
  3. Boek een afspraak in. Gelieve ten minste 3 (formulier verzonden via e-mail) of 5 (formulier verzonden via post) dagen te laten tussen het moment waarop u ons uw formulier bezorgde, en de datum van uw afspraak
  4. Maak uw betaling online (indien van toepassing)
  5. Kom naar de Ambassade op het moment van uw afspraak met bewijs van uw online betaling (op papier) of uw kaart voor betaling ter plaatse. Tijdens uw afspraak wordt een foto gemaakt en registreren we uw biometrie (vingerafdrukken en handtekening).


Prijs

€20 (ouder dan 12) of €10 (jonger dan 12)


Betaalmethode

U kan op voorhand betalen via overschrijving naar het rekeningnummer van de Ambassade:

IBAN IE76 BOFI 9009 7346 7866 51
SWIFT code: BOFIIE2D

In dit geval dient u de voor- en achternaam van de persoon voor wie het document bestemd is te vermelden, alsook het type van document waarvoor u betaalt (bv. Mary Murphy - Identity Card). Gelieve bewijs van uw overschrijving op papier (afgedrukt) mee te brengen naar uw afspraak. Gelieve te noteren dat het nu mogelijk is op de Ambassade zelf te betalen met de kaart.

U ontvangt uw eID na 2 à 3 weken.


Afhaling en activatie van de eID

Wij raden aan om voor de uitreiking van de kaart opnieuw een afspraak online vast te leggen, zodat de eID kaart tijdens afhaling tevens geactiveerd kan worden. Hiervoor ontvangt u, samen met uw nieuwe eID, ook een PUK-code ter activatie.


Verzending van de eID

Indien u de eID liever per post wil ontvangen, bijvoorbeeld omdat u deze kaart op een later moment wenst te activeren, vragen we u om een gefrankeerde envelop, gericht aan uzelf, mee te brengen ter versturing met aangetekende post.


Meer informatie


Verwar de Belgische identiteitskaart niet met een Belgisch paspoort of met de verblijfskaart van uw land van verblijf


Let op het verschil tussen Belgische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten, die eventueel door het land van verblijf worden afgeleverd. De geldigheid en het officieel karakter van deze verblijfsdocumenten beperken zich meestal tot het grondgebied van het land van verblijf.

De eID’s en Kids-ID’s zijn geldige identiteits- en reisdocumenten voor de lidstaten van de Europese Unie, alsook enkele buurlanden. Ze kunnen er dus vaak nuttig – zelfs noodzakelijk – zijn om zich ter plaatse te identificeren.

Voor heel wat landen is er een paspoort nodig en volstaat een eID niet.