Ambassade en Consulaten van België in Ierland
Home Consulaire diensten Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland

Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland

Belangrijk

Sinds juni 2021 bevat de Belgische eID (elektronische identiteitskaart) vingerafdrukken. Daardoor dient elke Belg die een eID wenst te bekomen de ambassade in persoon te bezoeken.

Een eID aanvragen in Dublin

  1. Registreer u bij de Ambassade (indien dit nog niet het geval is)
  2. Vul het aanvraagformulier in en bezorg dit via e-mail of post aan de Ambassade
  3. Boek een afspraak in. Gelieve ten minste 3 (formulier verzonden via e-mail) of 5 (formulier verzonden via post) dagen te laten tussen het moment waarop u ons uw formulier bezorgde, en de datum van uw afspraak
  4. Maak uw betaling online
  5. Kom naar de Ambassade op het moment van uw afspraak met bewijs van uw betaling (op papier). Tijdens uw afspraak wordt een foto gemaakt en registreren we uw biometrie (vingerafdrukken en handtekening).
     

Informatie over de prijs, betaling, en verzending van uw identiteitskaart in Dublin

Prijs: €20 (ouder dan 12) of €10 (jonger dan 12)

Betaalmethode:

  • U kan op voorhand betalen via overschrijving naar het rekeningnummer van de Ambassade: IBAN IE76 BOFI 9009 7346 7866 51,SWIFT code: BOFIIE2D. In dit geval dient u de voor- en achternaam van de persoon voor wie het document bestemd is te vermelden, alsook het type van document waarvoor u betaalt (bv. Mary Murphy - Identity Card). Gelieve bewijs van uw overschrijving op papier (afgedrukt) mee te brengen naar uw afspraak. We aanvaarden geen cash op de ambassade en u kan ook niet met uw kaart ter plaatste betalen.

U verkrijgt uw eID na 2 à 3 weken.

Afhaling en activatie van de eID

Wij raden aan om voor de uitreiking van de kaart opnieuw een afspraak online vast te leggen, zodat de eID kaart tijdens afhaling tevens geactiveerd kan worden. Hiervoor ontvangt u, samen met uw nieuwe eID , ook een PUK  code ter activatie.

Verzending van de eID

Indien u de eID liever per post wil ontvangen, bijvoorbeeld omdat u deze kaart op een later moment wenst te activeren, vragen we u om een gefrankeerde envelop, gericht aan uzelf, mee te brengen ter versturing met aangetekende post.

 

De Belgische ambassades en beroepsconsulaten geven elektronische identiteitskaarten af aan bij hun ingeschreven Belgen:

  • eID: elektronische identiteitskaart voor volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar.
  • Kids-ID: elektronische identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar NIEUW!

Deze eID en Kids-ID bezitten talrijke voordelen:

  1. Handig formaat: ze heeft de grootte van een bankkaart
  2. Laat toe te reizen naar meer dan 50 landen (meer weten)
  3. Minder duur dan een paspoort: 20 € voor een eID, 10 euro voor een Kids-ID
  4. Blijft geldig in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België)
  5. Laat bepaalde beveiligde handelingen op internet toe (als de certificaten geactiveerd zijn)

 

Verwar de Belgische identiteitskaart niet met een Belgisch paspoort of met de verblijfskaart van uw land van verblijf

Let op het verschil tussen Belgische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten, die eventueel door het land van verblijf worden afgeleverd. De geldigheid en het officieel karakter van deze verblijfsdocumenten beperken zich meestal tot het grondgebied van het land van verblijf.

De eID’s en Kids-ID’s zijn geldige identiteits- en reisdocumenten voor de lidstaten van de Europese Unie, alsook enkele buurlanden. Ze kunnen er dus vaak nuttig – zelfs noodzakelijk – zijn om zich ter plaatse te identificeren.

Voor heel wat landen is er een paspoort nodig en volstaat een eID niet.